+ BLOG

Pięć kroków do ekspansji na rynek zagraniczny

zjedź niżej
Pięć kroków do ekspansji na rynek zagraniczny

Nieustanny rozwój wpisany jest w genotyp każdej dobrze prosperującej firmy. Jak wiadomo, apetyt rośnie w miarę jedzenia. Naturalnym więc jest, że po odniesionym na rodzimym gruncie sukcesie chcemy pójść dalej, próbując swoich sił poza granicami kraju. Ta potrzeba była fundamentem naszej decyzji, którą podjęliśmy w 2017 roku, o mocniejszym wejściu na rynek europejski i otworzeniu zamiejscowego biura DCG w Londynie.

 

Proces ekspansji zagranicznej rodzimego biznesu to satysfakcjonująca i pełna wyzwań praca, która wymagała i wciąż wymaga od nas przede wszystkim otwartej głowy, konsekwencji i sporej dawki cierpliwości. Nawiązywanie nowych relacji, budowanie marki DCG to jedno z wyzwań, z którym musieliśmy się zmierzyć na początku naszej drogi. Drugim były konieczności ciągłych zmian w ofercie DCG w obliczu tak dynamicznego rozwoju technologii IT, dostosowania jej do aktualnych potrzeb rynku oraz utrzymania wysokiego poziomu jej konkurencyjności. Wydawać by się mogło, że dla firmy, która od kilku lat z sukcesem realizuje projekty IT nie powinno to stanowić większego problemu. Wystarczy kilka telefonów, wiadomości, konkretna propozycja biznesowa, a już lwia część pracy za nami i powoli możemy zacząć świętować podpisanie nowego kontraktu z zagranicznym partnerem. Cóż, nic bardziej mylnego. Jak więc przygotowywaliśmy się do podbijania rynków zagranicznych? Oto kilka obszarów, które wzięliśmy „na warsztat”.

 

MARKA

 

Rozpoznawalność i wiarygodność biznesowa to połowa sukcesu. Wiedzą o tym wszystkie firmy, nie tylko technologiczne, które wychodzą na inne rynki. Konkurencja jest duża a firmy, które mają za sobą proces budowania swojej marki na pewno mają łatwiej. Nasze doświadczenie pokazuje nam, że powodzenie ekspansji zagranicznej i uzyskanie pożądanych efektów zależy bezpośrednio od inwestycji w budowę swojej marki u bliższych i dalszych sąsiadów. Wymaga nie tylko zaprezentowania naszych najmocniejszych atutów, lecz także przedstawienia twardych dowodów, że nasza oferta realizacji projektów jest IT nie tylko korzystna, ale przede wszystkim wiarygodna i poparta zakończonymi sukcesami realizacjami u innych partnerów biznesowych. Dwanaście lat na rynku w naszym przypadku to naprawdę mocne portfolio projektowe i ogromne doświadczenie, które dziś możemy z dumą oferować naszym klientom. Każdy musi sam zdecydować o swoim sposobie komunikacji wśród zagranicznych partnerów. Jednym ze sposobów, który wybraliśmy my to obecność w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów biznesowych w Europie - European Business Awards. Zdobycie tytułu „National Winner for Poland 2019” oraz kwalifikacja do ostatniego etapu - eliminacji europejskich dała nam wiele możliwości biznesowych i zaowocowała zdobyciem nowych kontaktów. Przede wszystkim jednak po raz kolejny potwierdziła naszą wiarygodność i zwiększyła naszą widoczność na rynku europejskim.

 

REPREZENTACJA

 

Niebagatelną rolę w budowie wspomnianej wiarygodności niosą na swoich barkach reprezentanci firmy, z którymi potencjalni klienci mają kontakt. Zdaniem Jeff’a Bezos’a, CEO i założyciel Amazona „Twoją marką jest to, co ludzie mówią o tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju.” Ważne więc, aby zrobić absolutnie wszystko, aby mówili o nas dobrze i aby nas zapamiętali. Niewątpliwie z dobrym przygotowaniem w tym obszarze wiąże się nasza druga połowa sukcesu.

 

WRAŻLIWOŚĆ, ELASTYCZNOŚĆ I…WYCZUCIE

 

Jak wiadomo, co kraj to obyczaj, a dokładnie zlepek historii, dziedzictwa i kultury, obyczajów i tradycji, które w dużej mierze przekładają się na podchodzenie do kwestii biznesowych. Wiedza na temat rynku i wyczucie jego specyfiki są absolutnie niezbędne. Kolejne aspekty to wsłuchanie się w potrzeby klienta i otwarcie na zmiany w konstruowaniu oferty. Z naszej perspektywy - nie ma jednej recepty gwarantującej powodzenie naszych działań na rynku zagranicznym. Musimy mieć na uwadze, że jesteśmy stosunkowo młodym krajem kapitalistycznym i wciąż uczymy się, jak stać się konkurencyjnym na obcym rynku oraz jak budować nowe relacje. Jako Polacy działamy zazwyczaj dość metodycznie – szybko nawiązujemy kontakty biznesowe, nie bojąc się przy tym wychodzić naprzeciw, podejmując się przy tym ciężkich wyzwań. W rozmowach jesteśmy konkretni, dzięki czemu sprawnie przechodzimy do działań. Wydawać by się mogło, że skoro takie podejście do budowania relacji biznesowych sprawdza się u nas, to sprawdzi się również u naszych bliższych bądź dalszych zagranicznych sąsiadów. Jednak właśnie ta różnorodność kulturowa, która mniej lub bardziej różni się od tej, jaką znamy, czyni ekspansję zagraniczną wyzwaniem. To, co dla nas jest oczywistym działaniem w Polsce, za granicą może być definitywnym faux pas, które zniweczy nasze dalsze starania już na początku. Prawda jest taka, że zazwyczaj sprawdzają się najprostsze działania.

 

OFERTA NA MIARĘ

 

Wyczucie specyfiki rynku, wsłuchanie w potrzeby klienta i otwartość na zmiany dla firmy wchodzącej na rynek zagraniczny powinno być tak oczywiste jak suma dwóch dwójek. Oferowana przez nas elastyczność w biznesie pozwoliła na stworzenie adekwatnej do potrzeb odpowiedzi na potrzeby klientów, a więc realizację projektów w obszarze IT we wszystkich możliwych modelach współpracy. Tym przykładem, od kilku lat cieszymy się współpracą z firmami o zasięgu globalnym, co jest dla nas kolejnym powodem do dumy i satysfakcji.

 

PLAN, KONSEKWENCJA I SPEŁNIANIE OBIETNIC

 

Złota reguła na pozyskanie zagranicznych kontaktów biznesowych nie istnieje. Na pewno ekspansja zagraniczna to inwestycja czasu i zasobów. Zanim zdecydujemy się na wejście na inny rynek, warto nie tylko nauczyć się danego kraju i zagłębić się w jego kulturę biznesową, ale także precyzyjnie opracować strategię dotarcia do docelowego odbiorcy i pozyskania nowych kontaktów biznesowych. Cierpliwość i konsekwencja w działaniu są kluczowe. A sposoby… no cóż, są różne - czasami rozmowa o pogodzie i filiżanka gorącej herbaty potrafi zdziałać więcej niż najlepsza prezentacja :) Zawsze jednak należy pamiętać o wiarygodności, rzetelności i uczciwym spełnianiu złożonych obietnic.

BIZNES
Zobacz również

Dane spółki: DCG Sp. z o.o., ul. Towarowa 28, 00-839 Warszawa                                                     

REGON: 141316780

NIP: 5222877930

KRS: 0001067305

Obserwuj nas:
UE